Etkin Sunum Teknikleri


  • EĞİTİMİ SEVMİYORUM!
  • İnsanlar böyle düşünüyor. Söylemiyorlar ama….
  • Hiç fark etmiyor;
    • Okullarda da aynı, ,iş yaşamındaki profesyonel eğitimlerde de.

  • BU EZİYET NİYE?
  • Geleneksel anlayışlarda yerleşik gerekçeler vardır.
    • Yapmış olmak,
    • Terfi koşulu olarak kullanmak,
    • Kısa yoldan karlılığı arttırmak.
    •     Bundan dolayı geri dönüşü tam ölçülemeyen kişisel gelişim eğitimleri “soft” diye küçümsenir.
  • EĞİTİMCİNİN GÖREVİ
  • Bu oyunun içinde eğitimcilerin tek bir hedefi vardır.
    • “İnsanları Sıkmamak”
  • Çünkü her şey, eğitimden sonra doldurulan bir değerlendirme anketinin insafına kalmıştır.
  • GERÇEKTEN MÜŞTERİ NE İSTİYOR?
  • Çok haklı fakat yanlış anlaşılan istekleri nelerdir?
    • Önce eğitimlerin yapıldığı ortamların değişmesini istiyorlar.
    • İki şeyden çok bıkmış durumdalar; ruhsuz ve basit seminer salonları ile kimliksiz otel salonlarından.
  • SÖYLEDİKLERİNİZE İNANIN!
  • Karşı tarafın anlamayacağını düşünerek eğitimi basitleştirmek bir eğitim hatasıdır.
  • İnsanlar doğru üslupla ifade edildiğinde eskisinden daha çabuk anlıyorlar.
  • Karşınızdaki kitleyi ciddiye alın.
  • Karşınızdakini umursadığınız ve eğitmen olarak kendi söylediklerinize inandığınız zaman, yalnız söz değil, duygu iletişimi de sağlanıyor. Buna eğitime katılanların hakları var.
  • Yoksa eğitimi sevmiyorlar!
  • SUNUM (prezantasyon) NEDİR?
  • Sunum en önemli yönetim becerilerinden biridir.
  • Sunum; yapılan bir işi, durumu, konuyu, olayı vb. diğer insanlara aktarabilmek için kullanılan en etkin ve en hızlı iletişim metodudur.

     

  • SUNUM SİZİN İÇİN NELER YAPAR?
  • İçinizde fırtınalar kopabilir. Bir yandan işle ilgili bilgi verecek kişi olmaktan gurur duyuyorsunuz, diğer yandan o kadar kişinin önüne çıkıp konuşmaktan korkuyorsunuz. Ya rezil olursam!?
  • Topluluk önünde konuşmak durumunda olan her kes heyecanlanır ve heyecan duymak normal bir şeydir.
  • Duyduğunuz heyecan yapacağınız faaliyeti ciddiye aldığınızın bir göstergesidir.
  • SUNUM SİZİN İÇİN NELER YAPAR?

        İŞ YAŞAMI BİR OYUNSA ve SİZ BİR ORTA / ÜST DÜZEY YÖNETİCİ VEYA YÖNETİCİ ADAYI İSENİZ İYİ BİR SUNUM;

    1. Gösterinin içinde yerinizi belirler!

    • Çalışanlarınızın, sizin pozisyonunuz

          ve kesin planlarınız konusunda delillere ihtiyacı vardır. Bu planları duymak onların size ve geleceğe olan güvenlerini arttıracaktır.

    • Sizin anlattığınız konuların bir parçası

          olmak onların motivasyonlarını arttıracaktır.

    2. Soru sormanıza ve tartışmalar başlatmanıza ve sorunları ilgilileriyle çözmenize yardımcı olur.

    3.Ayrıca sunum yapmak çok da eğlenceli olabilir.

  • SUNUMUN HEDEFLERİ
  • İletişim hedefleri arasında gözlemlenen en önemli olgu, transmisyon değil, tepkidir.
  • Kötü bir aktarım, dinleyiciler ne anlatılmak istendiğini anlayamazlarsa mükemmel bir projenin katili olabilir.
  • SUNUŞTA ETKİNLİĞİN SAĞLANMASI
  • Ön Koşullar:

        onusunda Uzmanlık

        nlattıklarına kişinin kendisinin inanmış olması

        letişim becerileri

  • ETKİLEYİCİ BİR SUNUŞ İÇİN
  • Hazırlık
  • Mesajın İletilmesi
  • ETKİLEYİCİ BİR SUNUŞ İÇİN
  • HAZIRLIK:
    • Hangi konuyla ilgili konuşacaksanız, o konuda bilgi toplamakla işe başlayın.
    • On-on beş dakikalık bir konuşma için mümkün olduğu kadar çok, örneğin bir saat konuşacakmışsınız gibi malzeme toplayın.
    • Konuşmanızda en önemli noktaların tekrar edilmesi hem yararlı hem de gereklidir.
    • Bütün söyleyeceklerinizi gözden geçirdikten sonra, bunların başlıklarını alt alta yazın.
    • Şimdi neler söyleyeceğinizi biliyorsunuz.
    • Evinizde teyp varsa, konuşmanızı teybe alıp dinleyebilirsiniz.

     

  • ETKİLEYİCİ BİR SUNUŞ İÇİN
  • SUNUŞ ÖNCESİ İÇİN TAKTİKLER:
    • Kıyafetiniz, saç biçiminiz, makyajınız ortama ve konuya uygun olmalıdır.
    • Nerede konuşacaksanız, oraya erken gidin.
    • Konuşma saati gelinceye kadar salondaki, odadaki ya da holdeki insanlarla selamlaşıp sohbet edin.
  • ETKİLEYİCİ BİR SUNUŞ İÇİN

     

  • FİZİKSEL HAZIRLIK: Yürümek vücudunuzu ısıtır, konuşmak sesinizi ayarlar.
  • ZİHİNSEL HAZIRLIK: Ön sohbetlerde dinleyicilerinizin görüş ve eğilimleri hakkında fikir edinirsiniz. Bu bilgilere dayanarak görüşmenizi yönlendirebilirsiniz.
  • KONUŞMACI – DİNLEYİCİ ENGELİNİ ORTADAN KALDIRMAK: Konuşmaya başlamadan önce dinleyicilerle sohbet ederseniz, hakkınızda fikirleri oluşmuş olur ve siz konuşmaya başladığınızda onlar da sizi incelemeyi tamamlamış oldukları için anlattıklarınızı dinlemeye başlayabilirler.
  • TARAFTAR KAZANMAK: Sunuş başlamadan önce yapılan sohbetler kısa sürse de dinleyicileriniz arasında daha önce sohbet ettiğiniz kişiler bulunması size güven verir.
  • ETKİLEYİCİ BİR SUNUŞ İÇİN
  • İLK DAKİKALAR ÇOK ÖNEMLİDİR:
    • Sesinizin tonunu en arkada oturanların da duyabileceği şekilde ayarlamalısınız.
    • Hızlı konuşmayın.
    • Kişi zamirlerini mutlaka kullanın.
    • Fıkra anlatmak ya da espri yapmak dinleyicilerin ilgisini çeker.
    • Başarılı bir konuşmacı, göz temasını kaybetmez.
  • HAZIRLANIRKEN
  • DİNLEYİCİ
    • Dinleyici kitlesinin BÜYÜKLÜĞÜ nedir?
    • Dinleyici KİMLERDEN oluşmaktadır?
    • Ayrılan SÜRE nedir?
    • Niçin ORADA bulunmaktadır?
    • TAVIRLAR nedir? Dostça? Muhalif?
    • Konuşma öncesinde konuyla ilgili NE BİLİYORLAR?
    • Bu konuda neleri BİLMELERİ gerekiyor?
    • Konuşmanın bitiminde NASIL AYRILMALARINI istiyoruz?
  • HAZIRLANIRKEN
  • HEDEF
    • Öğretmek/ Çalıştırmak
    • Eğitim / Bilgilendirmek
    • Şevklendirmek / İkna etmek
    • Eğlendirmek
  • HAZIRLANIRKEN
  • PLAN
    • Kendi deneyimlerimiz
    • Başkalarının deneyimi
    • Okuyarak
    • Dinleyerek
    • Fikir alışverişi yaparak
  • HAZIRLANIRKEN
  • DÜZEN
    • Neyin MUTLAKA içerilmesi gerektiğine,
    • Neyin içerilmesinde YARAR olduğuna,
    • Neyin ZAMAN KALIRSA içerilebileceğine karar verin.
  • HAZIRLANIRKEN
  • STİL
    • Dinleyicinin katılımı olacak mı?
    • Dil nasıl olacak?
    • Görsel araçlar kullanılacak mı?
  • HAZIRLANIRKEN
  • ÇEVRE
    • Mekanın genişliği
    • Isısı
    • Işık
    • Oturma düzeni
    • Araçlar
  • HAZIRLANIRKEN
  • GERGİNLİK
    • Uygulama / Pratik
    • Deneyim
    • Planlama
    • Derin nefes alma
  • YAPI
  • NE SÖYLEYECEĞİNİZİ SÖYLEYİN!
  • SÖYLEYİN!
  • NE SÖYLEDİĞİNİZİ SÖYLEYİN!
  • SUNUŞA BAŞLAMAK

    GENEL FORMAT

  • Açılış Cümlesi Yapın
  • Ana başlıklardan üç dört tanesini verin
  • Her başlık için ayrıntı verin
  • İlginç bir cümle ile bitirin
  • Sonra atılacak adımları önerin
  • BİR KARAR ALTERNATİFİ ÖNERMEK
  • Verilecek kararı belirtin.
  • Gereksinimleri ve önkoşulları sıralayın.
  • Gereksinimleri önceliklere göre derecelendirin.
  • Seçenekleri sıralayın.
  • Şart kriterine uymayan seçenekleri eleyin.
  • Seçenekleri gereksinimleri ne ölçüde karşıladığına göre sıralandırın.
  • Her seçeneğin olumlu ve olumsuz noktalarını belirtin.
  • Seçeneklerden birini önerin ve bundan sonra atılacak adımları belirtin.

     

  • POTANSİYEL SORULARI SAPTAMAK
  • Hedef belirtin
  • Hedefe engel oluşturacak hangi gelişmeler bekleniyorsa listesini yapın
  • Sorunların ciddiliğini derecelendirin
  • Önleyici önlemleri veya yedeklerini önlemleri belirtin
  • Motor gücü ve bitiş tarihlerini gösteren bir çerçeve oluşturun
  • KÖTÜ HABER VERMEK
  • Çerçeveyi çizin (verileri, geçmişini, diğer stratejileri).
  • Kötü haberi verin.
  • Seçenekler sunun
  • Seçeneklerin altını çizerek bitirin
  • Dinleyiciyi en tercih edilir seçeneğe yönlendirin.

     

  • SORUN SAPTAMAK
  • Gerçekten olanlara karşın, olmasını istediğiniz şeyleri belirtin.
  • Olanlardan hangilerinin olması gerektiği gibi olduğunu belirtin
  • Problem başladığından beri nelerin değiştiğini anlatın.
  • Sorunlara yol açacak nedenler önerin.
  • Potansiyel çözümler üretin.
  • Sonraki adımları önerin.
  • BECERİLERİ GELİŞTİRMEK
  • Bu beceriyi öğrenmenin yararlarını anlatın.
  • Öğrenilmesi gereken beceri alanlarını tanımlayın.
  • Örnekler, alıştırmalar, sorular ve metinler yardımıyla bu alanları işleyin.
  • Günün başlıca konularını özetleyerek bitirin
  • Bu bilgilerin uygulanabilmesi için bundan sonraki aşamaları sıralayın.

     

  • BİLGİ PAYLAŞIMI

     

  • Üç, dört başlık altında bilgilerin listesini verin.
  • Bilgileri açıklayın.
  • Terminolojiyi tanımlayın.
  • Enformasyonla dinleyicinin ilgisi arasında ilişki kurun.
  • Bu bilgilerin kurum hedefleri açısından önemini açıklayın.
  • STRATEJİ ÖNERME
    • Amacı belirtin.
    • Mevcut durumu tanımlayın.
    • İstenilen sonucu belirtin.
    • Hangi stratejilerin olabileceğini anlatın.
    • Her stratejinin avantaj ve dezavantajını tartışın.
    • Bir veya iki strateji önerip bunları uygulamak için ne yapılması gerektiğini söyleyin.
  • GELİŞMELERİ ANLATAN RAPOR
    • Konuyu tanımlayın.
    • Üç veya dört tartışma alanı belirleyin.
    • Her alana ilişkin konuları sıralayın.
    • Konuları önceliklendirin.
    • Her konuda atılmış ve atılacak adımları sıralayın.
  • ÜRÜN, HİZMET VEYA FİKİR PAZARLAMAK
    • Hedefi belirtin.
    • Dinleyicinin gereksinimlerini açıklayın. Emin değilseniz sorun.
    • Pazarladığınız ürünün özelliklerinin dökümünü yapın.
  • SUNUŞA GİRİŞ
  • SUNUŞTA DEVAMLILIK
  • İLGİYİ CANLI TUTUN.
  • MANTIKSAL AKIŞI SAĞLAYIN.
  • AMACA YÖNELİK NOKTALARA SADIK KALIN.
  • VURGU: GÖRSEL ARAÇTAN YARARLANIN.
  • KİŞİSELLEŞTİRİN.
  • ANLAŞILABİLİR DİL KULLANIN.
  • VERİLERİ BASİTE İNDİRGEYİN.
  • SPESİFİK OLUN.
  • DRAMATİZE EDİN.
  • OTORİTELERDEN ALINTI YAPIN.
  • SUNUŞTA DEVAMLILIK – GERİ BESLEME

    Fikirler Sıralı mı?        Evet        Hayır

     

    Alt başlıklar Esas

    Başlıklara Uygun mu?    Evet        Hayır

     

    Alt Başlıkların

    Uzunluğu        Evet        Hayır

     

    Argüman / Veri

    İlistürasyon?        Evet        Hayır

     

    Karşıt Görüşü Çürütme?    Evet         Hayır

     

    En Güçü Tez En Son    Evet        Hayır

     

  • BİTİRİŞ
  • Ani değil
  • Son cümlenin etkisi
  • Ana noktaları tekrar
  • Sonuç çıkartın
  • Eyleme davet
  • Yeni fikre yer yok
  • PLATFORM BECERİLERİ
    • BEDEN DİLİ:
    • Fiziksel görünüş
    • Duruş
    • Yakınlık
    • Göz Teması
    • Yüz İfadesi
    • Baş Hareketleri
    • El hareketleri
    • Genel Hareketler
    • Sesi Kullanma
    • Dokunma vb.

          JEST VE MİMİKLER TOPLAMIDIR

  • PLATFORM BECERİLERİ
  • BEDEN DİLİ
  • 2 GRUBA AYRILIR
    • Doğuştan Gelen İşaretler
    • Sonradan Öğrenilen Kültürel İşaretler
  • PLATFORM BECERİLERİ
  • BEDEN DİLİ
  • SÖZSÜZ MESAJLAR
    • İlk izlenim çok önemlidir. Değişik savlara göre; izlenim ve ön yargılar ilk 7, 30 saniye ile 10 dakika içinde oluşur.
    • Bu nedenle iyi kullanılmalıdır.
    • “ben onu ilk gördüğümde işe yaramaz olduğunu anlamıştım.” , “İlk görüşte kanım ısındı.” , “Görür görmez vuruldum.”
  • PLATFORM BECERİLERİ
  • BEDEN DİLİNİZİ ETKİN KULLANIN

     

  • Yüzünüzde olumlu bir ifade olsun, gülümsemeyi bilin
  • Gözlerinizi kaçırmayın
  • Başınızı dik tutun
  • Bedeniniz eğik, kambur olmasın
  • Omuzlar geride kabadayı duruşundan sakının
  • Hareketli olun
  • Kollarınızı önünüzde kavuşturmayın
  • Bankolara yaslanıp yatar gibi durmayın
  • Tiklerinize ve alışkanlıklarınıza hakim olun
  • Aranızdaki mesafeye dikkat edin
  • Dış görünümünüz pırıl pırıl olsun

     

  • BEDEN DİLİ


            KESİNLİKLE BİR DAVRANIŞI OLDUĞU GİBİ     DEĞERLENDİRMEYİN. ANLAMAYA YÖNELİK     BİR ÇERÇEVEYE OLUŞTURUN. EKONOMİK,     SOSYAL, KÜLTÜREL VE FİZİKSEL ORTAMI     DÜŞÜNÜN.

     

  • PLATFORM BECERİLERİ

         ETKİN SUNUŞTA DAVRANIŞLAR

        Kendi kurumunda olsun, müşteriyle olsun bir kişinin, sunuş yaparken aşağıdaki davranışları benimsemesi sunuşun etkinliğini arttıracaktır:

  • Karşı tarafın gereksinimlerini, davranışlarını ve düşüncelerini doğru olarak saptayıp gereken anlayışı göstermek,
  • Öznelliğe düşmeden veya kayırıcı bir tutuma girmeden ilişkilerde sıcaklığı yaratmak,
  • Gelen tepkiler karşısında hemen savunmaya geçmeden açık, rahat ve samimi davranışlarda bulunmak.
  • PLATFORM BECERİLERİ

    DAVRANIŞLAR

    • Elde bir şey bulundurmayın.
    • Bozuk para taşımayın.
    • Aynı sözcükleri tekrar etmeyin.
    • Sigara içmeyin.
    • Mobilyalara dikkat edin.
    • Kapalı duruşlardan kaçının.
    • Hareketlerden kaçınmayın.
    • Kıyafetinizi önceden kontrol edin.
    • Gözlerinizle bütün grubu tarayın.
  • PLATFORM BECERİLERİ

    DİNLEME

    • Müdahaleleri olumlu karşılayın. (tebessüm, teşvik, baş sallama.)
    • Savunmaya geçmeyin.
    • İlgilendiğinizi gösterin.
    • İfade edilen görüşe atıfta bulunun.
    • Müdahaledeki can alıcı noktayı saptayıp çözün.
  • PLATFORM BECERİLERİ

    SESİ KULLANMA

    • Yüksek sesle konuşun.
    • İyi telaffuz edin.
    • Seste iniş çıkış olsun.
    • Bazı sözcükleri vurgulayın.
    • Farklı tonda tekrar edin.
    • Hızınızı değiştirin.
    • Sesinizin rengi olsun.
  • ETKİN KONUŞMA TEKNİKLERİ

    KONUŞMADA AÇIKLIK VE ANLAŞILIRLIK:

  • İfade edilen şeyler herkes tarafından anlaşılmalı
  • Bilimsel terimler ve yabancı sözcükler kullanılmamalı
  • Sözcükler açık söylenmeli
  • Konuşma aralarında ee.. aa… gibi boşluklar koymamalı
  • ETKİN KONUŞMA TEKNİKLERİ
  • Etkili konuşma iki yönlü bir eylem olduğu için zordur.
  • Eğitimde başarının başlıca yollarından biri etkili konuşma becerisidir.
  • Konuşmayı yapanın başarısı; konu üzerinde bilgisi, deneyimi, savunduğu görüşün sağlamlığı, ne söylediği ve nasıl söylediği ile değerlendirilir.

     

  • TARTIŞMA AÇMA
    İLETİŞİM KESME

    SÖZSEL

    • Baştan savma evet.
    • Evet… fakat.
    • Devam edebilir miyiz?
    • Kapalı sorular.
    • Sizinle pek aynı fikirde değilim.

      SÖZSEL OLMAYAN

    • Saate bakma.
    • Başka yere bakma.
    • Esneme.
    • Elinde kalemle hareket yapma.
    • Kağıtları toplama.
  • TARTIŞMA AÇMA KOLAYLAŞTIRICILAR

    SÖZSEL

    • Anlıyorum.
    • Ne kadar ilginç.
    • Gerçekten mi?
    • Sonra…

      SÖZSEL OLMAYAN

    • Baş sallama.
    • Sürekli göz teması.
    • Öne eğilme.
    • Kaşları hareket ettirme.

       

  • TARTIŞMA AÇMA/SORU SORMA
    • KAPALI SORULAR:    Hangi tarih olduğunu kim söyleyebilir?
    • AÇIK SORULAR:
    • NASIL:        Nasıl yapılabilir.?
    • DÜŞÜNDÜRÜCÜ :    Bunu tercih eder misiniz?
    • HİPOTETİK:        Böyle olursa ne olur?
    • ÇERÇEVELEYİCİ:    Bunu bütünün içine nasıl yerleştirebiliriz?
    • SESSİZ KALARAK:    ……………………………
    • DOĞRUDAN HİTAP:    Siz zannederim bir şey söylemek istediniz.
  • ETKİN KONUŞMA DİLİ

     

    • Mümkün olduğu kadar çabuk konuya girin.
    • Mutlak ifadeler ve genellemelerden kaçının.
    • Etkin fiiller kullanın.
    • Cinsiyetçi veya ırkçı bir dil kullanmak pek çok kişi açısından itici ve incitici olabilir.
    • İstatistiksel veya rakamsal bilgilerin kaynağını verin.
    • Cümleleriniz kısa ve anlaşılır olmalıdır.
    • Görüşlerinizi ayrıntılarla besleyin.
    • Kelimelerinizi hangi anlamda kullandığınıza açıklık getirin.
  • ETKİN KONUŞMA HIZI

     

    • Ne çok yavaş ne de çok hızlı konuşmalı
    • Aralarda duruşlar çok olmamalı
    • Gereken yerlerde vurgular yapılmalı
  • ZOR KİŞİLERLE BAŞETME

    BALTALAYICI

    • Kendinden emin olmayabilir.
    • İğnelemekten zevk alıyordur.
    • Saldırgan ve iddiacıdır.

      NE YAPMALI?

    • Kızmayın.
    • Söylediğinde bir hikmet bulup onaylayın ve devam edin.
    • Söylediğinde hatalı bir ifade bulup gruba yöneltin.

       

  • ZOR KİŞİLERLE BAŞETME

    ÇOK BİLEN

    • Gevezedir.
    • Gösteriş yapmak ister.
    • Çok bilip paylaşmak ister.

       

      NE YAPMALI?

    • Duraksadığında teşekkür edin, konuyu toparlayıp devan edin.
    • Zor bir soruyla hızını kesin.
    • Bir konu yakalayıp gruba fikir sorun.


  • ZOR KİŞİLERLE BAŞETME

    SIKIŞTIRAN

    • Görüşlerinin dikkate alınmadığını düşünmektedir.
    • Sevdiği bir konuyu tartışmak istememektedir.
    • Sizi günah keçisi gibi kullanmaktadır.

       

      NE YAPMALI?

    • Spesifik olmasını isteyin.
    • Sunuşun amacının olumlu ve yapıcı olduğunu gösterin.
    • Gruptakilerin baskı yapmasını sağlayın.
  • ZOR KİŞİLERLE BAŞETME

    FISILDAYAN

    • Anlamadığı için soru soruyor olabilir.
    • Bir dostunun yanına düşmüştür.
    • Sıkılmıştır ve eleştiriyordur.

      NE YAPMALI?

    • Konuşmanızı kesip susmasını bekleyin.
    • Onları da konuşmaya dahil edin.
    • Arkasında durun.
    • Bakışlarınızla herkesi tarayın.
  • ZOR KİŞİLERLE BAŞETME

    SESSİZ OLAN

    • Utangaç olabilir.
    • Sıkılmış olabilir.

       

      NE YAPMALI?

    • UTANGAÇ: Soru yöneltin. Egosuna hitap edin. Adını kullanın.
    • SIKILMIŞ:Zor soru sorun. Kendisine atıfta bulunun    Alıştırmalarda kullanın.
  • PSİKOLOJİK JUDO
    • BALTALAYICI: Şeytanın avukatı ilan edin. Sizi uyarmasını talep edin.
    • ÇOK BİLEN:    Uzmanlık gerektiren sorular sorun. Kendisine atıfta bulunun.
    • SIKIŞTIRAN:    İtirazlarının listesini yapmasını isteyin. Konuşmanızın bitiminde okuyun.
    • FISILDAYAN: Anlamayanlara komşusuna sormasını söyleyin.
    • SESSİZ DURAN: Sessiz kalanların utangaç kişiler olduğunu belirtmeden KATILMAYA teşvik edin.
  • GÖRSEL MALZEMELER

    Yardımcı eğitim araçları;

    • İlgiyi yoğunlaştırır,
    • Kalıcılığı arttırır,
    • Zaman kazandırır,
    • Katılımcıların diğer duyu (algılama) organlarını da devreye sokar.
  • GÖRSEL MALZEMELER
    • Görsel Araçların Başlıcaları;
      • Yazı tahtası
      • Filipchart (kağıtlı tahta)
      • Tepegöz
      • Projeksiyon
      • TV. Video
  • GÖRSEL MALZEMELER
  • İşaret Malzemeleri:
    • Lazer kalem
    • Anten
    • Cetvel
    • Normal kalem
    • El

       

  • GÖRSEL MALZEMELER

    TRASPARAN HAZIRLIĞI

    • Çerçevede en az 2 cm’lik boşluk bırakın.
    • Bir sanat eseri yaratmak gerekmese de, transparanlarınız güzel görünmelidir.
    • Şekil ve grafik kullanılmalıdır.
    • Slaydınıza gerektiği kadar çok, mümkün olduğu kadar az şey koyun.
    • El yazısından kaçının.
    • Başlıklar için 24-36 punto, metinde ise 18 punto uygundur.
  • GÖRSEL MALZEMELER

    TEPEGÖZÜN KULLANIMASI

    • Dinleyiciler gelmeden önce yer ve nitelik ayarı yapın.
    • Kullanırken dinleyicilere bakın.
    • Slayt sizin değil, kullanıcının faydalanması içindir.
    • Mesajınızı verdikten sonra tepegözü kapatın.
    • Perde üzerine değil, slayt üzerinde işaret ettiğiniz noktaları gösterin.
    • Gölge yaratmayın, dinleyicilerin perdeyi görmesine engel olacak şekilde durmayın.
    • Dinleyicilere sırtınızı çok fazla dönmeyin.
    • Perdedeki görüntü ve netliği daima kontrol edin.
    • Birden çok noktayı sıra ile izah ediyorsanız maskeleme yapın.
  • GÖRSEL MALZEMELER

    FLIPCHARTIN KULLANILMASI

    • Yazacaklarınızı mümkün olduğu kadar planlayın.
    • Büyük ve geniş harflerle , çabuk yazılabilecek kelime veya cümle parçaları kullanın.
    • Çizim yapmak gerekiyorsa, sunuştan önce kağıda kurşun kalemle çizip, sunuş sırasında bunun üzerinden geçmek faydalıdır.
    • Yazı kalemini fırça gibi tutarak bilek hareketleriyle yazma, büyük ve hızlı yazmayı kolaylaştırır.
    • Yazarken sırtınızı dinleyiciye çok fazla dönmemeye gayret edin.
    • Yazı yazmadığınız zaman kalem kapağını kapalı tutun.
  • NASIL EĞİTELİM?
  • BİR EĞİTİM PLANI HAZIRLAYIN
    • Düzenli bir eğitim planı, eğiticiye acil eğitim gereksinmelerini nasıl bulacağını ve bu gereksinimleri karşılamak için eğitimi ne şekilde hazırlayacağını gösterir.
  • EĞİTİME ÖNCEDEN HAZIRLIK YAPIN
    • Katılımcıları eğitmeye başlanmadan önce bütün araç ve gereçlerinizi hazırlama alışkanlığını edinmeye çalışın.
    • Sizin tarafınızdan yapılacak bir hazırlık eksikliği eğitilen kişiyi şaşırtacak ve zaman kaybettirecektir.
  • NASIL EĞİTELİM?
    • EĞİTİM SIRASINDA
    • Katılımcıyı eğitime hazırlayın, onu rahatlatın.
    • Onu huzursuz eden her şeyden kurtarın.
    • Sizin ona karşı nasıl davranacağınız konusunda huzursuzluk duyabilir veya performansının sizin sizin ve eğitim odasının standartlarına uymayacağı konusunda tedirginlik duyabilir.
    • Sizin sadece tek bir şeyle yani ona işini kolaylaştırmak ve kendisini daha yararlı kılmakla ilgili olduğunuzu ispatlayın.
    • İşi ve bunun önemini kendisine açıklayın.
  • NASIL EĞİTELİM?
  • İlgi yaratın; Birinin, sizin ona öğreteceğiniz şeye, işinin bir parçası olduğu için ve o işten para kazandığı için ilgi gösterdiğini zannetmeyin. Ancak sizin ona öğrettiğiniz şeylerin, ona işini doğru ve iyi yapmak olduğunu ve bunun da kişisel yararına olduğunu öğretirseniz ilgisinden emin olabilirsiniz. Eğitilen kişinin ilgisi ne kadar büyük olursa sizin onu eğitme işiniz o kadar kolaylaşacaktır.
  • NASIL EĞİTELİM?
    • Bir adım atmadan ve göstermeden diğerine geçmeyin; İşin tamamını eğittiğiniz kişiye yüklemeyin, adım adım ilerleyin ve göreceksiniz işi daha çabuk ve daha tatminkar olarak öğrenecektir.
  • NASIL EĞİTELİM?
    • Ana noktaları belirtin; Kişiye işin ne olduğunu, nasıl yapılacağını, neden yapılacağını ve neden bu yolla yapılacağını anlatmak gerekir. Bunu yaparken ana noktalardan ayrılmayın, gereksiz ayrıntılarla vakit kaybetmeyin. Bir insanın alma ve akılda tutma yeteneği sınırlıdır.
  • NASIL EĞİTELİM?
  • Bir defada çok fazla şey anlatmayın; Bir defada çok fazla şey anlatmak çok hızlı öğretmek demektir. Sadece anlayabileceği kadarını anlatın.Konulara yaklaşın, konu harici olan şeyler aklı karıştırır ve zaman kaybettirir.
  • Basit bir dil kullanın; Dilin amacı kendinizi anlaşılır hale getirmektir. Aşırı alışılmamış kelimeler veya teknik terimler sizin çok zeki olduğunuzu düşündürebilir,fakat düşüncelerinizi karşı tarafa aktarmanızı zorlaştırır.
  • Sürekli olarak siz konuşmayın; İnsanlar anlatım yerine tartışma yöntemiyle daha fazla öğrenirler
  • NASIL EĞİTELİM?

    Yüksek standartlar saptayın;

  • Katılımcı sizin bir şeyi nasıl yaptığınızı izlerken konunuzu sadece o işin nasıl yapılacağına dair bir gösteri olarak değil, aynı zamanda o işin en iyi nasıl yapılacağını gösteren bir örnek olarak izler.
  • Siz ona ikinci sınıf bir eğitim verirseniz, ondan birinci sınıf iş bekleyemezsiniz. Sizin yaptığınız iş her zaman standardı belirleyecektir ve bu standart katılımcının sizden ayrıldıktan sonra iş yapma niteliğini belirleyecektir.
  • NASIL EĞİTELİM?
  • Yöntemler ve işlemler için sebepler gösterin; Kişi işin yapılış nedenini veya neden belirli bir yöntemle yapıldığını anladığı zaman işi daha çabuk öğrenecektir.
  • NASIL EĞİTELİM?
  • Ona ihtiyacı olan her türlü belgeyi ve bilgiyi temin edin.
  • Verimlilik denemesi yapın; Sadece anlatarak değil, işi katılımcıya uygulatarak daha iyi öğretebilirsiniz.
  • NASIL EĞİTELİM?
  • HATALARI DÜZELTİRKEN;
    • Eleştiriden Kaçının: Hiç kimse eleştirilmekten hoşlanmaz ama insanlar öğrenmek isterler. Yanlış bir şey yapıldığında insanları azarlamak, hataların tekrarından başka bir şeye yol açmaz. Onun yerine işi nasıl daha iyi yapabileceğini anlatın, anlayışlı olun bu davranışın sonuçları çok daha verimli olacaktır.
    • Hatasını düzeltmeden önce onu övün.
  • SUNUŞTA YAPILMASI VE YAPILMAMASI GEREKENLER

    MUTLAKA YAPIN

  • Konuşmaya başlamadan önce dinleyiciler arasında dolaşıp kendileriyle sohbet edin. Bu hem sizi hem de onları hazırlar
  • Herkesi etkileyecek bir şeyle başlayın.
  • Pat diye konuşmaya başlamayın. Derin bir nefes aldıktan sonra çok daha iyi konuşacaksınız.
  • Mümkün olduğu kadar doğal olun.
  • Zaman zaman vurgu yapmak için ara verin.
  • Dinleyicilerinizle göz göze gelmeye çalışın. Herkesle ayrı ayrı ama tek başınıza konuşuyormuşsunuz gibi düşünün.
  • Ses tonu, ses hızı ve taktik değişikliklerinden yararlanın.
  • Öyküler, deneyimler anlatın. İnsanlar başka insanların başından geçenleri merakla dinlerler.
  • Kişisel zamirler kullanın, kendinizi de katın.
  • Canlı ve enrjik olun.
  • Ana konuyu tekrarlamayı unutmayın.

     

     

     

    SAKIN YAPMAYIN

  • Paniklemeyin. Dinleyicilerin sizin başarılı olmanızı istediğini düşünün.
  • Konuşmayı kelime kelime kağıttan okumayın. Bir metin kullanmanız gerekiyorsa bile zaman zaman başınızı kaldırın ya da sadece işaretli yere bakarak konuşmanızı sürdürün.
  • Ana fikri tekrarlamaktan korkmayın. Bunu konuşmanızda birkaç kere tekrarlarsanız, dinleyicilerinizin aklında kalır.
  • Ellerinizi cebinize sokmayın. Onlardan el kol hareketleri için yararlanın.
  • Sürekli sabit bir yerde durmayın. Biraz hareket edin ve enerjik bir imaj yaratın.
  • Usta değilseniz espri yapmayın.
  • Hiçbir şey için özür dilemeyin.
  • Süreyi geçirmeyin. Ne söylemek istiyorsanız anlatın ve bitirin.
  • Bıkkınlık yaratmayın.
  • UNUTMAYIN


    SİZ BİLGİYİ BECERİYE DÖNÜŞTÜREBİLMENİN YOLUNU AÇIYORSUNUZ

     


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s